Animaties worden tegenwoordig vaak ingezet om allerlei onderwerpen uit te leggen op een visuele manier. Mensen kijken vaak liever naar een korte video dan dat ze een artikel lezen. Het trekt de aandacht en is geschikt voor iedereen. Daarom zijn animaties populair en worden er dagelijks ontzettend veel geproduceerd. Maar wat is nou eigenlijk het handigste? Eerst de animatie maken en daarna een voice over laten inspreken? Of juist andersom? In deze blog geef ik mijn mening over dit dilemma.
Regelmatig wordt ik gevraagd om de voice over in te spreken voor een animatie. En het is me opgevallen dat mijn opdrachtgevers daar verschillend mee omgaan: sommigen kiezen ervoor om de animatie eerst te maken, en vragen mij vervolgens om de voice over te synchroniseren met de video. Hierbij is het toevoegen van de stem vaak het laatste puzzelstukje van de puzzel, en gaat het daarna naar de klant. Anderen vragen mij de voice over in te spreken, en maken daarná de animatie op maat, aansluitend op de ingesproken tekst. Voor beide werkwijzen is wat te zeggen. Maar naar mijn mening is eerst inspreken en daarna animeren de beste optie. Lees verder om er achter te komen waarom.
Eerst de animatie
Je hebt al een heel proces achter de rug met de klant waarbij je stap voor stap in kaart hebt gebracht wat er in de animatie verteld moet worden. Een storyboard gemaakt en geschaafd tot de klant helemaal tevreden was. Vervolgens ben je vele uren aan de slag gegaan om de animatie te creëren. En het resultaat mag er wezen. Nu alleen de verteller nog. Dus je gaat op zoek naar een passende stem en geeft hem of haar het script (met tijdsaanduidingen), de animatie en de instructie om de voice over zo goed mogelijk te synchroniseren met de video. Klinkt handig, toch? Hmm, dat is nog maar de vraag. Veel hangt af van de lengte van het script in combinatie van de lengte van de frames. De stemacteur moet dan namelijk de zinnen precies mooi laten passen in de verschillende scenes van de video. En dat blijkt nog wel eens een uitdaging te zijn. Want is een zin eigenlijk wat te lang, dan moet het tempo omhoog om hem te laten passen. En even verderop wordt juist verwacht dat bepaalde woorden precies worden uitgesproken op het moment dat de bijbehorende illustratie in beeld komt. Dus tja, het tempo maar weer omlaag.
Het resultaat is nog wel eens een voice over die weliswaar precies aansluit bij de al gemaakte animatie, maar totaal niet lekker klinkt. En dat is toch jammer van zo'n mooie animatie. Tref je een communicatieve stemacteur dan zal hij of zij met je overleggen, en kun je er eventueel voor kiezen om de animatie op lastige punten te verlengen of verkorten. Maar dat kost jullie beiden extra tijd en werk.
Eerst de voice over
Weer heb je met de klant in kaart gebracht wat er verteld moet worden en hoe je dat visueel gaat maken. Het storyboard is gemaakt en goedgekeurd, en het script is af. Je vindt een stemacteur wiens stem mooi aansluit en besluit een samenwerking aan te gaan. Wanneer je in deze situatie het script met instructies toestuurt, is het belangrijkste qua tijdsaanduiding dat de voice over weet hoe lang de animatie grofweg moet worden, waar pauzes moeten vallen, en op welke woorden er bijvoorbeeld extra nadruk moet worden gelegd. Vervolgens duikt hij of zij de studio in en gaat inspreken. Het resultaat is een voice over die vloeiend en natuurlijk klinkt, met precies een fijn tempo en de nadruk op de juiste plekken. Dat klinkt goed! Met deze audio als leidraad maak jij vervolgens de animatie, en laat deze perfect aansluiten bij het ingesproken script. Dus de ene scene maak je wat korter, dan andere juist langer. Zo creëer je een animatie die er niet alleen super uitziet, maar ook nog eens geweldig klinkt.
Mijn advies
Zoals hierboven al duidelijk werd, lijkt het misschien logisch om eerst de animatie te maken, maar kun je zowel jezelf als de stemacteur extra werk en tijd besparen door dit juist om te draaien. Wanneer je éérst de voice over laat inspreken, en daarna de animatie maakt, weet je zeker dat het een vloeiend en kloppend geheel zal worden. En dat de kijker niet afhaakt op een rommelige verteller, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Heb je echter de animatie al af en denk je nu 'ohjee, krijg ik nu zo'n rommelige voice over?' Geen paniek. Overleg van tevoren met de stemacteur en vraag hem of haar of het script haalbaar is binnen de tijd die er voor elke zin of alinea is. Zo niet, dan kun je het script nog (laten) aanpassen voordat deze wordt opgenomen. Zo hoef je geen genoegen te nemen met een wisselend tempo of te gaan goochelen met de lengte van de scenes, maar kun je je klant trots een kloppende animatie laten zien. En dat is toch fijn.